Sunday, September 27, 2015

Varför ska jag inte springa 201 km?

För lite drygt en månad sedan var jag i Davos och sprang min första Irontrail. Jag var anmäld till 91 km, men då väderleksrapporterna verkade lite osäkra dagarna innan loppet tog jag det säkra före det osäkra och bytte ner mig till den lite kortare distansen 41 km (visade sig bli 46,9 km).

Vädret blev OK dagen för loppet, Allt, och jag menar verkligen ALLT, gick jättebra under hela loppet! Inga blåsor eller andra fysiska problem, i stort sett uppehåll fram till kanske 3-4 timmar kvar att springa då det började regna en del. Arrangörerna gjorde ett jättearbete med underhållet och säkerheten, banan var oerhört väl uppmärkt och det fanns gott om både mat och dryck i vätskestationerna. Jag hade massvis med energi kvar i kroppen när jag kom tillbaka till Davos och hade inga svackor i loppet, varken mentalt eller fysiskt!

En bergssjö längs vägen till Arosa

















I efterhand har jag verkligen ångrat mig att jag bytte ner mig i distans. Vädret var OK och med tanke på hur kroppen svarade både uppför, nerför och på platten hade jag klarat 91 km utan några jättestora problem. Det låter kanske lite kaxigt, men eftersom man håller ansträngningsnivån på en relativt låg nivå orkar man faktiskt hålla igång i 20-30 timmar utan att uppleva det som jobbigt. Vätske- och matstationerna ligger tillräckligt nära varandra för att man aldrig ska behöva gå slut på energi så länge som magen accepterar det man stoppar i sig.


Sista nerförsbacken innan målet i Davos








































Inför 2016 skulle jag jättegärna vilja anmäla mig till CCC, det har varit mitt drömlopp ända sedan jag var i Martigny och Trient och sprang under en underbar och kylig höstvecka 2011.

Samtidigt har jag en liten klar, men just nu ganska svag, röst i huvudet som säger till mig "Du klarar det. Det är alldeles jävla jättesjukt långt, men du klarar det! Du kommer att ha gott om tid och du kan springa/gå  Swiss Irontrail T201! Du klarar det!". Vågar jag lyssna på rösten?




No comments:

Post a Comment