Sunday, December 2, 2012

Vinterlöpning för nördar?

När man ser det här klippet kan man undra vad som egentligen är tjusningen med att springa på vintern.


(Medan jag funderar ska jag bara ta en kort runda iförd mitt nya merinounderställ, vinterjacka och pannlampa, sammanlagt drygt 2500 kr eller $400.)

Apropå nörd har det ju den senaste månaden varit lite debatt i olika sammanhang om vad definitionen av vad nörd egentligen ska vara. Jag använder ibland ordet nörd för att beskriva mig själv i vissa sammanhang, framför allt när det gäller löpning och arbetet. SAOLs definition tycker jag stämmer synnerligen dåligt på hur jag skulle vilja beskriva mitt eget nördskap:

nörd s -en, -ar (ibland nedsättande) enkelspårig och löjeväckande person, tönt. (Från Svenska Akademiens ordlista)

Om du inte tycker den här definitionen stämmer på dig själv (eller, om du inte själv är nörd, på någon nörd du känner) ska du skriva under nörduppropet

Här är några alternativa definitioner från de som borde veta: nördarna själva.

Kreativ, hängiven person som brinner för ett specifikt ämne. Har omfattande kunskaper i sitt ämne. Dedikerad.

 En person som är insnöad på ett visst intresse.

 Någon som är mer engagerad än andra. Det kan lika gärna vara någon som gillar fotboll som att det är någon som gillar datorer.

 En person som intresserar sig för något och vill göra att detta fungerar ännu bättre.

Cool individ som gör sin egen grej och står upp för det!
 
Det är okej att vara nörd! Det är någonting positivt!

 Fett intresserad.

Tja, alla kanske inte är språknördar...

No comments:

Post a Comment