Sunday, May 19, 2013

Skåne i sin vackraste skrud

Vaknade tidigt i morse och bestämde mig, eftersom det var så fint väder och riktigt varmt, snabbt för en heldag på Skåneleden. Redan kl 10 var jag på plats i Höör, en kort tågresa från Malmö så är man där. Höör är kanske inte så spännande, men alldeles i närheten börjar en del av Skåneleden som för en förbi Frostavallen och vidare till metropolerna Maglö, Lillsjödal, Björkeberga, Rännarehusen och slutdestination Hässleholm. Fågelvägen är det ungefär 27 kilometer och jag tänkte gå första halvan och jogga resten. Sammanlagt blev det, med ett par felorienteringar, nästan fyra mil i vad som just denna dag helt enkelt måste vara Sveriges vackraste område (sorry Miranda). Varje krök i stigen bjöd på en ny, sagolik vy och trädens grönska tog andan ur mig gång på gång. Det var verkligen vackert. De här mobilbilderna gör inte riktigt leden rättvisa, men visar i alla fall hur det kan se ut.

Jo, det här är faktiskt en fd skånsk slalombacke, skidorten Frostavallen!

Den andra skidbacken i Frostavallen, uppskattningsvis 25-30 meter fallhöjd!






Jag är inte botaniker och trodde det här var den
superfridlysta blåsippan. Någon som vet vad det är?






Dagen gav mersmak och imorgon blir det en tur till den mest kända sträckan av Skåneleden, Kivik-Simrishamn. Jag hoppas kunna ta en sväng in till Äpplets hus och proviantera för en fruktlunch på Stenshuvud, nationalparken med sträckans högsta punkt, 87 möh.

Nu är det dags att presentera den häftigaste filmen från förra veckans Kullamannen. Och 12-poängaren går till... Mikkel Clausen från Danmark!!! Den här lilla filmen visar ju hur fruktansvärt brant och svår klättringen är genom Dödens zon! (Kolla särskilt dramat ungefär 4:20 in). Kullamannen kommer bli en av 2014 års höjdpunkter om jag bara håller mig frisk!


Häftiga lopp går ju även lite längre bort i världen. Ett av de ultralopp som det talas om särskilt i år är Lesotho Ultra Trail, Afrikas första Ultra Skymarathon, som går av stapeln den 30 november. Lesotho, om du liksom jag inte instinktivt kunde placera det på världskartan, ligger inbäddat i Sydafrikas högländer. Inte någon punkt i landet når under 1400 m!! Någon bra film från just LUT har jag inte hittat, men det går flera andra ultralopp i södra Afrika och den här filmen från Lesotho Wildrun är riktigt läcker!


Lesotho Wildrun Promo from D4 PRODUCTIONS | Andrew King on Vimeo.

Jag hade ingen aning om att det var så grönt i Lesotho, det kanske är trail running in its purest form? Man kanske skulle ta sig en sväng förbi Sydafrika och Lesotho någon dag?

No comments:

Post a Comment