Sunday, June 2, 2013

Majträningen i ett nötskal

Sitter här i soffan en söndagsmorgon och tittar på en livefeed från Comrades. Jonas Buud går från 20:e vid 40 km och slutar som 2:a och av det lilla man får se av omgivningarna runt banan ser det riktigt tråkigt ut att springa på de sydafrikanska landsvägarna. 

Jag ska ut till Bokskogen i eftermiddag för juni månads första löppass. Maj blev en av de sämsta träningsmånaderna på ett helt år, till och med sämre än i vintras. Totalt "motionerade" jag ca 15 timmar och ungefär 90 kilometer i maj. Mer än halva tiden spenderades på en underbar del av Skåneleden, blandad löpning och vandring. I övrigt har månaden gått åt till att vara och känna mig sjuk och slö, vilket ju inte precis är den bästa uppladdningen inför Eiger Ultra om knappt två månader. Det är alltså dags att göra något åt saken och jag inser att jag nästan får börja från början. Den sköna, starka känslan från vinterns SkiErg, cirkelgym och spinning pass är som bortblåsta. Dags för en nysatsning alltså. Jag har hittills inte följt något särskilt schema utan sprungit lite när jag känner för det och det funkar bra för mig. Eller det funkade bra, men nu behöver jag kanske lite mer struktur om jag ska klara loppet i Schweiz i sommar. 

Häromdagen hittade jag ett superenkelt träningsschema på Trailschnittchens hemsida. Det består av fyra pass per vecka, ett lugnt återhämtningspass, ett backintervallpass, ett långpass och ett fartlekspass. Träningspass på tisdag, torsdag, lördag och söndag hädanefter alltså, och första passet blir idag. Ett varv på 2,6 kilometersslingan som uppvärmning följt av fri löpning på småstigarna i Bokskogen och sen lite nedvarvning och stretchning. Borde funka bra tycker jag. 

Solen skiner och det är mindre än en vecka kvar till Salomon Trail Tour i Kristianstad! Som Seb Chaigneau brukar säga: Allez! C´est parti!


UTMB : Travail de dénivelé from OVERSTIM.s on Vimeo.



Trail : Get Ready For, le travail de dénivelé from OVERSTIM.s on Vimeo.

Lite bonusinspiration: Nickademus Hollon blev den 13 personen någonsin att klara alla fem varven i Barkley Marathons tidigare i år. Han är bara 22 år och har redan sprungit loppet tre gånger! Hans racereport är riktigt bra (jag tar särskilt med mig punkt 9 i hans Topp 10-lista.).

Här är en bra podd med Nick att ta med på söndagsrundan:


No comments:

Post a Comment