Friday, June 29, 2012

Effektiv löpteknik

När jag började springa för ungefär fem år sedan orkade jag inte springa mer än fem kilometer under hela första säsongen. Men, så applicerade jag några av de så kallade LEAN-principerna på min löpning, dvs att använda så lite energi som möjligt för att få ut så mycket som möjligt ur varje insats. För att ta mig från punkt A till punkt B med så lite energianvändning som möjligt började jag ta korta steg, lyfta fötterna så lite det går, springa och landa mjukt och tyst (ljudet av stampande fötter är en energiförlust och jag valde skor inte efter vad Löplabbets försäljare tyckte utan baserat på hur tysta de var) och försökte att röra ben, armar och fötter framåt utan sidrörelser.

Resultatet lät inte vänta på sig, ganska omgående kunde jag öka mina vardagsrundor till 10-15 kilometer och fullföljde min första halvmara. Tempot med den här löpstilen är beroende av starka ben, vilket kanske kan förklara att jag springer "långsamt"? Skulle definitivt behöva träna benstyrka mer.

Dagens youtube-klipp är med Dr. Thomas S. Mueller, vid Appalachian State University. Han pratar om en löpteknik som låter misstänkt likt mina teorier. Klippet är definitivt sevärt och jag tror många skulle kunna njuta mer av löpning om dom bara fick lära sig att springa energibesparande!

  

No comments:

Post a Comment