Thursday, June 28, 2012

Nostalgi på min barndoms stigar

I helgen var jag och hälsade på morsan och farsan i deras sommarstuga. Jag har tidigare sprungit på vägarna på ön, men aldrig i skogen. Men, inspirerad av den suveräna miljön under Salomon Trailtour Kristianstad bestämde jag mig för att utforska de gamla invanda stigarna jag kunde utan och innan som barn.

På den tiden hölls stigarna öppna och fina av våra vandringar i "vildmarken". Men det har hänt mycket och numera dominerar fullvuxen skog där det tidigare bara fanns buskar och sly, de fina stigarna är överväxta av blåbärsris och ormbunkar.

Jag sprang två långa rundor i skogen och längs stränderna, sammanlagt ungefär 15-16 km. Lugnt, skönt, vackert och jäkligt jobbigt.

På en del av bilderna nedan kan man se stigen, på en del syns den inte, men den finns där fortfarande. Just det gör att man hela tiden måste vara koncentrerad och uppmärksam för att inte trampa snett, skrapa sönder benen på gömda grenar eller sparka sönder tårna på någon sten eller rot ger en underbar närvarokänsla.































I helgen ska jag åka till bokskogen och försöka hitta lite småstigar och sedan springa "vilse". När jag fått nog är det bara att navigera tillbaka till bilen med GPS:en i Ambiten. Ett enkelt helgnöje!

Kilian vann förresten dagens KV-tävling i Manigod, så han verkar ha klarat bra mentalt efter förra veckans olycka på Mont Blanc. 

Vi avslutar väl dagens inlägg med lite skön löpning från youtube?

No comments:

Post a Comment