Thursday, August 23, 2012

Höstens Salomon Trail Tour

September kommer att bli en riktigt kul månad. Salomon Trail Tour har arrangerats på ett flertal platser runt om i landet under året och börjar nu närma sig la grande finale, Tjurruset den 6 oktober. Det vore så kul att gegga sig igenom den banan, som går på än så länge okänd plats i Stockholm, men platserna har varit slut sedan länge. Kanske nästa år. Kvar att välja på är Göteborg (1/9), Jönköping (8/9), Umeå (15/9), Örnsköldsvik (16/9), Sälen (21/9-23/9), Eskilstuna (23/9) och Åre (29/9).

Eftersom jag bor i Malmö och inte har obegränsade resurser och tid får jag välja de lopp jag vill springa, så det får bli Göteborg och Jönköping. När man kollar deras hemsidor ser det ut att bli två riktigt härliga och hårda lopp. Jag tror jag ska springa de långa loppen, dvs ca 10-11 km, men det finns även kortare alternativ om man känner för att prova på skön skogslöpning!
















De två lopp i touren jag sprungit tidigare under året har båda varit så underbart inspirerande! Kullamannen är bland de tuffaste loppen jag sprungit, alla kategorier. Det enda som egentligen slår det är (så klart) Swiss Alpine. När jag bara några vecka senare åkte till deltävlingen i Kristianstad hade jag egentligen inga förväntningar, men blev helt överrumplad av den oerhört vilda och natursköna terrängen vid Bockatorpet (det är trots allt Skåne vi talar om). Kristianstad var en riktig ögonöppnare och sedan dess försöker jag springa så mycket obanat jag kan och vågar i Bokskogen och Skrylle.

Eftersom jag tycker skogs- och bergslöpning är det roligaste som finns (nästan) kan jag ju inte begränsa mig bara till Salomon trail tour. På mängder med platser i landet arrangeras mindre och större tävlingar. Den som ser mest intressant ut för mig är Risveden Terräng i närheten av Alingsås, ett lopp som riktar in sig på folkhälsa. Jag tolkar det som att arrangören vill att så många som möjligt ska komma och njuta av vacker natur och det finns förutom löpning även en klass för promenad! Anmäl dig och ta med en picknickkorg!

Dagens youtube-inspiration hämtar jag från förra årets trail tour-tävling i Åre. Uppför, nerför och en massa lera. Vem säger att inspirerande löpfilmer måste vara tekniska mästerverk? Kan inte bli bättre!!


No comments:

Post a Comment