Monday, September 24, 2012

Bluetrail närmar sig

Den 15 oktober åker jag till Teneriffa för att förbereda mig för 20 kilometer i bergen med lite knappt 3000 höjdmeter (+/-). Allt det praktiska är ordnat och det ska bli helt underbart att se berg igen! Jag kan bara inte få nog av dem och nästa år väntar mycket mer!!

Idag var en riktigt skön dag, fylld med hård träning och underbart höstväder! På eftermiddagen åkte jag till Friskis för första gången sedan juli. Tanken var bara att köra ett spinningpulspass men väl på plats hade jag en halvtimme att döda i gymmet så det blev invigning av Skierg. Ända sedan jag tävlade i Kilometre Vertical de Fully förra hösten har jag skjutit upp att lära mig använda stavar ordentligt, men idag blev det 4*500 meter och jag blev pinsamt medveten om hur illa tränad jag är i överkroppen. Tiden ökade med nästan 15 sekunder för varje gång jag körde. Stakträning med Skiergen ska, tillsammans med backträning på löpband, få mig i form för de äventyr jag planerat för nästa år och efter premiärpasset känns det faktiskt som att de rätta musklerna fick sig en genomkörare! Hela överkroppen, bål, mage, rygg, axlar och armar involveras i rörelsen och dessutom blir man rejält flåsig. Det här var absolut inte sista gången!

Efter ett ganska bra spinpulspass åkte jag hem och hämtade mina Inov8 och åkte till Bokskogen. Där finns en slinga som är 7 kilometer (både officiellt och enligt min Ambit) och som grädde på moset denna träningsdag sprang jag fortare än någonsin tidigare på just det varvet, 42 minuter jämnt! Dvs jag springer fortare på stig än asfalt, mycket märkligt!

Nästa helg är det dags för näst sista tävlingen i ISF´s Ultra SkyMarathon Series. Då gästar en stor del av världseliten Salomon Nature Trails Cavalls del Vent i Katalonien. På plats kommer bland annat Anna Frost, Tony Krupicka, Dakota Jones och vår egen Emelie Forsberg att vara. Emelie kommer att göra sitt första officiella ultralopp (84 kilometer och drygt 6000 positiva höjdmeter!), men räknas ändå som en av favoriterna.

Så här såg det ut förra året:




No comments:

Post a Comment