Tuesday, April 17, 2012

Hur fort ska man springa?

När jag tidigare lite då och då räknat ut min medelhastighet på träning och tävling fick jag fram att jag sprang ca 10 km/tim, eller 6 min/km. Därmed lät jag mig nöja, det fanns ingen anledning att räkna mer noga än så, 6 minuters tempo ungefär.

Men sedan jag skaffade en löparklocka med GPS har jag kommit på att jag långt ifrån håller ett jämnt tempo, under en och samma träningsrunda kan min hastighet variera från 8 - 16 km/tim. Den högre hastigheten brukar visserligen bara vara någon minut i taget, men jag kan se ett klart mönster. Den högre farten kommer när jag har tänkt på att hålla god form en stund och sedan glömmer bort den. Det känns att löpformen börjar sätta sig och att jag snart kan springa med god teknik omedvetet. Det har tagit lång tid och mycket funderande och koncentrerande, men nu är jag nära. Enligt de som förstår sig på sånt här ska man, när man hittat den goda tekniken, kunna springa fortare än tidigare med mindre ansträngning. Jag ser verkligen fram emot att inte vara en "back of the pack"-löpare utan avancera till en "middle of the back of the pack"-löpare, kanske till och med krypa under 2 timmar på halvmaran.

Så till frågan i rubriken. Hur fort ska man springa? Enligt Runners Worlds vårnummer (det måste vara busenkelt att ge ut Runners World, det är ju samma artiklar varje år, eller?) ska man tydligen som nybörjare hålla 4.30 min/km-tempo när man första gången "fixar" milen.


Experterna på RW vill att de nya löparna ska springa tre gånger i veckan och variera intervall, distans och långpass. Det är nog en väldigt liten andel nybörjare som lyckas hålla intresset för löpningen vid liv om kraven är så högt ställda. Risken för att man får en sjujävla träningsvärk är överhängande, kanske blir skadad och ger upp och slutar. Istället borde nya löpare rekommenderas att springa så fort och så länge det känns bra i kroppen och att i början lära sig att lyssna på kroppen och bara springa när man själv känner för det.

Så svaret för min del är att man ska springa precis så fort som man själv vill, huvudsaken är att man har kul på stigarna och att man inte tar ut sig så mycket varje runda att lusten försvinner!

Idag blir det en dubbeldos inspiration. Först, för att illustrera hur fruktansvärt fort världseliten springer, en liten film med Ryan Hall mot Medel-Svensson. Imponerande!


Som avslutning av dagens inlägg ett klipp med Kilian Jornet som han själv gjort på en runda i bergen runt Mont Blanc. Skön musik och två olika bergsgetter som möts!



No comments:

Post a Comment