Sunday, April 29, 2012

Trail des Balcons d´Azure 2012

Igår prickade jag av det första av årets mål, Sydkustloppet. Det gick lite halvbra (med mina egna mått mätt). Nu är det tre månader kvar till Swiss Alpine och av lördagens lopp drar jag slutsatsen att jag har tillräckligt med kondition och styrka för att kunna genomföra ett långlopp, kände mig fräsch, det funkade bra att både äta och dricka on the run. Problemet, och det jag får jobba med fram till 28 juli, är att mina knän inte riktigt tycker om att släpa på alltför mycket övervikt. Minst tio kilo måste bort för att jag ska ta mig igenom en bergsmara.

Idag gick loppet Trail des Balcons d´Azure alldeles i närheten av Cannes. Det finns flera olika sträckor att välja på, bland annat de två långa, och som det verkar tuffa, 33 och 52 km. Som sig bör domineras loppet numerärt av fransmän (de har ju närmast och enklast att ta sig till tävlingen). Men, här och där i resultatlistan dyker det upp svenskklingande namn, en del på riktigt framträdande platser.

Viktor Winterglöd har genom sin blogg Bonjourtrail ordnat en gruppresa till det här annorlunda och lite mindre kända bergsloppet (i alla fall i Sverige) och flera av trailbloggosfärens "giganter" nappade på resan. Sålunda har man de senaste månaderna kunnat följa Camilla Ringström, Mikael Björk, Mimmi Kotka och Viktor Winterglöd själv och hur de förberett sig för TBA. Det har varit riktigt kul att följa deras bloggar, ett stort tack för det!!

Bäste svenske herre i 52 kilometer loppet blev Mattias Gärdsback på 10:e plats och bästa svenska dam Mimmi Kotka på en fantastisk andra plats! Amanda Bohlin blev trea på den lite kortare sträckan, otroligt bra gjort!

Om det blir någon mer sån här gruppresa är jag otroligt sugen på att följa med, det skulle vara inspirerande att resa ett helt gäng till något spännande och riktigt utmanande lopp!




No comments:

Post a Comment