Tuesday, May 15, 2012

Core och en bok om skor

Duracellen Miranda tipsade idag om den här träningsvideon med danske triatleten Rasmus Henning. Gymboll, eller Swiss ball, är verkligen ett effektivt redskap för att träna både styrka och flås. Om man gör de här övningarna på rad, utan vila, blir man (jag) helt andfådd. Jag har tränat med min gymboll ett par gånger i veckan sedan i julas och det känns att det givit resultat, jag har inte samma hopsjunkna löpform sent i långpassen som jag hade innan utan kan hålla upp huvudet och överkroppen längre för en (hoppas jag) effektivare löpform.



Runblogger har samlat sin forskning om "barefoot style" skornas effekter på löpsteg och skadefrekvens. Boken beskrivs så här av förlaget:

Distance running is booming in this country. Marathons and half-marathons are selling out and interest in the sport is at an all-time high. Yet runners are still succumbing to foot and leg injuries at an alarming rate. Despite decades of technological innovation, running shoes are failing in their job of protecting runners. Now there is a better way! By embracing simplicity runners have found that relief from pain and chronic injury comes from actually casting aside overbuilt running shoes and orthotic inserts in favour of more minimalist designs that allow the foot freedom to work as nature intended. Runners in barefoot-style shoes feel reborn by running more naturally, much like early man did for millions of years. Picking up where the national bestseller, "Born to Run", left off, the coauthors offer compelling evidence why this new minimalist approach to running is here to stay, and is not merely some passing fad. Based on interviews conducted with top running lab researchers, shoe experts, elite runners, and coaches, "Tread Lightly" is sure to be a groundbreaking book for all runners. 

Det låter kanske som något slags hyllning till minimala skor, men faktum är att Pete Larsson inte ensidigt propagerar för att minimalistiska skor ska frälsa löparen, utan löpstilen. På sin hemsida recenserar och  rekommenderar han även en hel del skor som är mer normala i uppbyggnad men ändå underlättar ett naturligt löpsteg, exempelvis New Balance 730 och Saucony Mirage. Jag ser fram mot att läsa boken under min kombinerade semester och träningsläger på Mallorca nästa vecka!

No comments:

Post a Comment