Friday, March 1, 2013

UTAC och ett nytt PB på 6 km

Något har jag tydligen gjort bra i vinter, trots minimalt med löpning. Gav mig efter jobbet ut på en snabbrunda, min standardasfaltsrunda, Annelund-Södervärn-Pildammsparken-Davidshall-Drottninggatan-Amiralsgatan och hem igen, sammanlagt 6 kilometer. Dagens runda började i vanligt lugnt tempo men när jag kom fram till Davidshall kände jag mig riktigt pigg och ökade farten lite. Lyckades hålla tempot hela vägen hem och klockade nytt PB på varvet, 33.10!! Jag tror det var en kombination av träning och pannben.

Nu har jag gjort mig förtjänt av en:

Favoritölen just nu


















Idag hade jag tänkt berätta om ett lopp jag hittade för nån månad sedan. Jag satt och kollade på UTMBs hemsida och kollade olika kvalificeringslopp i Spanien för "Drottningen av bergsloppen" och hittade ett 80 kilometers lopp som verkade intressant för framtiden. Loppet, som ingår i en serie om fem olika lopp, heter Ultra Trail Aldeas da Courel och går på ganska låg höjd  i Galicien, norr om Portugal. Men, sammanlagt 5000 m+ över 80 km är fruktansvärt många höjdmeter oavsett höjd och är anledningen till att loppet ger 3 poäng till UTMB. I år går loppet den 25-26 maj och man kan förutom 80 kilometer även välja att springa en "enklare" bana om 35 km.

Så här ser höjdkurvan över 80 km ut:








Det ser inte ut att vara många plattmeter, och 35 kilometersloppet är inte mycket bättre:








Upp och ner hela tiden!

På loppets facebooksida finns en massa härliga bilder från loppet och den alldeles fantastiska natur man springer igenom. Här är några av dem (en del av dem är från andra lopp i Galicia Maxica-serien, men visar ju hur vackert Galicien är ändå):
































Just den här helgen går första loppet i serien och nästa helg går en natt-halvmara! Arrangörerna har tyvärr tagit ner den video som fick mig intresserad av loppet, men jag har skrivit till dem och bett att få en privat kopia (hoppas kunna bjuda på den senare).  Som sig bör avslutas ändå dagens inlägg med en youtube video, från 35 kilometersloppet.

No comments:

Post a Comment