Sunday, August 11, 2013

Eiger och framtiden

Det stora Målet med Eiger Ultra var att ta mig i mål och på så sätt ta en poäng att använda till en eventuell start i CCC 2014. För att kunna anmäla sig till det loppet krävs att man har två poäng från ett eller flera kvalificeringslopp och har lite tur med lotten. Så nu har jag tagit min första poäng, och borde vara jättepeppad och ta flera poäng? Nja, faktiskt inte. Om jag lärde mig något av vistelsen och loppet i Grindelwald så var det att verkligen njuta av omgivningarna, naturen, bergen och skogarna, stanna upp och se allt det vackra. Under de dagslånga vandringarna i bergen veckan innan loppet kände jag mig mer harmonisk och lugn än jag kan påminna mig att jag varit på väldigt länge. (Nej, jag har inte blivit religiös, men om jag på något sätt kunde flytta mitt arbete till något alpland skulle jag flytta i morgon dag!)  Jag insåg också att jag älskar att springa riktigt långa och hårda lopp tillsammans med andra deltagare. Förväntningarna och nervositeten innan start, samhörigheten med medtävlarna och snacket längs banan, trevliga frivilliga i vätskestationerna, tillsammans med naturupplevelserna. Allt det här bidrar till en stämning som inte finns någon annanstans. Så för framtida lopp innebär det här att jag inte kommer bry mig om någonting annat än att få en så häftig upplevelse som möjligt (även om det skulle råka betyda att jag måste skaffa ett sånt där jäkla läkarintyg för att kunna tävla i grodätarnas rike!).

Att delta och genomföra ett bergslopp kräver mycket av löparna, både fysiskt och (framför allt) mentalt. Om det enda målet är att "klara av" ett långlopp krävs det dock inte någon extrem fysik och tusentals träningstimmar. Det enda som man behöver är en normaltränad kropp och en tillräckligt stark önskan att förflytta kroppen x antal kilometer.

För nästan första gången efter ett längre lopp har jag snabbt kommit igång bra med träningen. Att få springa i så underbart vackra berg som runt Grindelwald inspirerar mig mer än någonting annat just nu. Jag kan knappt vänta till nästa äventyr. Till skillnad mot Eiger Ultra kommer jag att försöka vara lite mer aktiv, försöka att springa lite fortare och mer helt enkelt. Men mer om det lite längre fram.

Nu har det äntligen dykt upp lite härliga filmer på youtube från Eiger Ultra Trail och jag tänkte bjuda på de två bästa. Registreringen för nästa års lopp börjar i september!




Läs gärna även vad Trailplodder har att säga om sin upplevelse av Eiger Ultra.

No comments:

Post a Comment