Thursday, August 15, 2013

UTGS Long Trail

Det är ingen hemlighet att jag länge velat springa något av de häftiga och vackra loppen i västra USA. Californien, Utah, Arizona, New Mexico bjuder på, enligt mitt tycke, de vackraste landskapen på den andra sidan pölen. När man ändå är där vill man ju i alla fall få valuta för pengarna och få in ett par lopp eller trails på den korta tiden. Problemet är att det är jättedyrt att åka dit, det är stora avstånd att resa och går enkelt på 20-30 000 för en tvåveckorsresa. Det är pengar jag inte har eller kommer att kunna lägga på en resa inom den närmsta framtiden.

Utah?














Och så plötsligt händer det...! Man hittar exakt samma landskap, fast bara tre timmars flygresa hemifrån och för en bråkdel av vad det skulle kosta att resa till USA enbart för att springa i berg.

I norra Spanien, i gränslandet mellan Pyrenéerna och höglandet söder om de höga bergen, ligger bergskedjan la Sierra de Guara och ravinen Barranco de Somontano. Det här är Spaniens främsta område för den lite udda sporten canyoning, dvs att ta sig fram i raviner och floddalar med klätterutrustning. Området är även känt för sina viner och för sin mat. Berg, god mat och gott vin tillsammans borgar ju alltid för en kanonsemester, så i början av oktober åker jag dit, för att äta och dricka gott och för att springa några av de ruffigaste bergen och stigarna jag sett.

Loppet heter Ultra Trail Guara Somontano och för min del kommer det bli 50 km ren stiglöpning (+/- 2200 m), så gott som ingen asfalt. Man kan även välja på 98 km och 37 km (5900 respektive 1900 positiva höjdmeter). 50 km har inte arrangerats förut så det blir en helt ny bana, vilket kommer bli spännande!












Jag hade egentligen helt andra planer för hösten, men när jag hittade den här pärlan ändrade jag alla planerna, det här måste bara göras! Att jag ändrade mig beror egentligen på två saker, först och främst den helt fantastiska naturen och geologin, kolla bara på bilderna nedan! Grand Canyon och Moab i en märklig blandning. Och nummer två, arrangörens inställning är helt i min smak. Det här är ett lopp för de som i första hand är ute efter naturupplevelser (utmaningen får man ju på köpet), killarna som anordnar det hela vill att man tar tid på sig och njuter av turen oavsett om man tar sig runt på 6 timmar eller 12 (fast det är klart, jag vill gärna vara i mål innan det blir alldeles nattasvart, det är trots allt oktober). Tidsgränserna för 37 och 50 km är satta för att man ska kunna ta sig runt i en OK takt.

Bilderna nedan från google earth.
Staden Alquézar där loppet börjar och slutar. Hotellet ligger till
vänster i bilden och har utsikt över hela dalen nedanför.
















Stigarna följer en floddal norrut längs östra sidan och sedan 
längs den västra söderut. AV=vätskestation.






























Från just det här loppet har jag faktiskt inte hittat så många videor, men ett par stycken finns det så klart. Först den officiella från 2011.


Trailer UTGS from Ivan Talavera on Vimeo.

Den andra visar mer av hur banan ser ut, det ser ut att vara ett par flodövergångar där man får vada, långa partier där man springer på gångar som hänger ut från bergssidorna och, naturligtvis, massor med höjdmeter och klättringar!

Det här kan faktiskt bli en av årets super-tvättäkta höjdare!!


No comments:

Post a Comment